|
Alam
remaja perlu diterokai oleh semua orang sebagai pengetahuan dan pemahaman
terhadap perubahan yang dialami oleh semua remaja sebelum dan selepas akil
baligh. Ini akan membawa perkembangan yang memberangsangkan terhadap tingkah
laku dan amalan remaja.
MATLAMAT
Alam
remaja akan membolehkan murid memperoleh kefahaman secara mendalam tentang akil
baligh yang akan mengubah kehidupan remaja dari segi fizikal, mental, emosi dan
sosial di samping bagaimana mereka menjaga kesihatan dan mengamalkan gaya hidup
sihat untuk kehidupan yang berkualiti.
OBJEKTIF
Alam
remaja ini sangat penting untuk :
1.
Membolehkan
murid memperoleh pengetahuan, kemahiran dan nilai bagi persediaan mereka
berhadapan dengan situasi perubahan sebelum dan selepas akil baligh.
2.
Menyumbang
kepada perkembangan murid bagi meningkatkan kesejahteraan hidup dan kesihatan
yang berkualiti.
3.
Membantu
murid memahami perasaan dan kepercayaan diri supaya boleh menghadapi perubahan
dari segi fizikal, mental, emosi dan sosial.
4.
Mengenal
pasti cara penjagaan kesihatan dan memilih amalan gaya hidup sihat yang
berkesan dalam menjalani kehidupan seharian.
1
|
AKIL BALIGH
PENGENALAN
Akil
baligh merupakan tempoh masa perubahan antara zaman kanak-kanak beralih kepada
zaman remaja. Semasa proses akil baligh, anak lelaki dan anak perempuan akan
mengalami satu pengalaman baru yang melibatkan perubahan fizikal, mental, emosi
dan sosial. Semua perubahan ini secara tidak langsung akan mengubah rupa bentuk
tubuh badan, bagaimana cara kanak-kanak berfikir, mengendalikan perasaan serta
cara bergaul dan berkomunikasi dengan semua orang yang berada di sekeliling
mereka.
Manakala
remaja membawa maksud di mana seseorang individu itu telah mengalami kematangan
sisitem saraf dan saiz otak yang merupakan satu persediaan ke arah mencapai
tahap seorang dewasa. Dalam proses remaja, mereka sudah dapat membentuk satu
set nilai dan sistem etika yang akan dijadikan panduan bagi tingkah lakunya.
Remaja adalah masa peralihan dari alam kanak-kanak ke alam dewasa iaitu usia
mereka berada dalam sekitar 1 hingga 19 tahun.
Oleh
kerana itu, dalam menjadikan kehidupan seseorang remaja itu lebih berkualiti,
penjagaan kesihatan ke arah hidup sihat haruslah dititikberatkan. Ini penting
bagi menggalakkan remaja agar terus berusaha menjaga kebersihan untuk
kesebatian amalan kehidupan mereka.
1.0 PERUBAHAN AKIL BALIGH
Fasa
perkembangan akil baligh berbeza antara satu sama lain bagi setiap individu.
Biasanya kanak-kanak lelaki lebih lewat memasuki tempoh akil baligh berbanding
kanak-kanak perempuan. Semua ini dipengaruhi oleh kadar hormon di dalam badan
masing-masing. Secara tidak langsung, pelbagai perubahan akan dialami
berperingkat-peringkat. Ini termasuklah perubahan dari segi fizikal, mental,
emosi dan sosial.
2
|
1.1 PERUBAHAN FIZIKAL
Perubahan
fizikal lebih tertumpu kepada rupa bentuk tubuh badan sama ada di dalam dan
juga luar badan kanak-kanak tersebut apabila mengalami fasa akil baligh yang
mana ada yang dapat secara ketara dan juga dialami tanpa disedari. Perkembangan
dan pertumbuhan ini berbeza antara kanak-kanak lelaki dan perempuan.
CIRI-CIRI
PERUBAHAN FIZIKAL SEMASA AKIL BALIGH.
|
LELAKI
ü
Mengalami
pecah suara iaitu suara menjadi garau.
ü
Pertumbuhan
tulang tangan dan kaki yang panjang mempengaruhi ketinggian, berat dan
bentuk badan.
ü
Otot
tubuh badan bertambah tegang, keras dan pejal menjadikan bahn dan dada
menjadi bidang.
ü
Bulu
mula tumbuh di bahagian tertentu tubuh seperti ketiak, di atas bibir (
misai ) dan di bawah dagu (
janggut ).
ü
Jerawat
mula tumbuh di muka.
ü
Bahagian
zakar, skrotum dan testis akan berkembang.
ü
Mengalami
‘ mimpi basah ‘ iaitu mengalami mimpi yang menghairahkan sehingga
mengeluarkan air mani.
ü
Perubahan
bau badan.
|
PEREMPUAN
ü
Payu
dara mula membesar yang mana kawasan yang gelap di sekeliling putting akan
membengkak dan jisim payu dara akan lebih membulat serta menjadi padat dan
berat.
ü
Tumbuhnya
bulu di celah ketiak dan bahagian ari-ari iaitu kawasan genitalia.
ü
Kehadiran
jerawat di muka.
ü
Perubahan
suara daripada keanakan kepada suara yang lebih matang.
ü
Perubahan
bau badan terutama ketika berpeluh.
ü
Kehadiran
haid iaitu pengeluaran darah daripada faraj yang akan dialami selama 3-6
hari.
ü
Penambahan
berat badan dan juga ketinggian.
ü
Ukuran
di bahagian punggung semakin melebar.
|
3
|
Rajah
di bawah menunjukkan beberapa perubahan fizikal yang dialami oleh remaja sewaktu
akil baligh.
ORGAN REPRODUKTIF REMAJA PEREMPUAN
Tahukah anda, semenjak lahir seseorang bayi perempuan mempunyai
4000,000 ovum (sel telur). Bagaimanapun hanya kira-kira 350 hingga 400 ovum
sahaja akan matang dan boleh disenyawakan sepanjang hayat seorang wanita.
4
|
KITARAN HAID
HAID MENUNJUKKAN
ORGAN REPRODUKTIF SEORANG GADIS TELAH MULA BERFUNGSI
- Hari
pertama kedatangan haid . Selalunya pusingan haid berlaku antara 28 hingga
35 hari. Seorang gadis akan mengalami haid selama 3 hingga 6 hari. Tempoh
adalah berbeza di antara seorang gadis ke seorang yang lain.
- Pada
masa yang sama, ovum menjadi matang di dalam ovari.
- Akibat
rangsangan hormon, lapisan tebal darah yang baru mula terbentuk di dalam
uterus.
- Ketika
pertengahan kitaran haid, ovum dibebaskan dari ovari. Ovum akan bergerak
menuju ke uterus melalui saluran fallopian. Sekiranya ovum tidak
disenyawakan oleh sperrna, ovum akan hancur dan dikeluarkan dari tubuh.
Lapisan tebal darah di dalam uterus akan dikeluarkan sebagai haid.
Faktor-faktor seperti amalan pemakanan, genetik,
sosialbudaya dan persekitaran juga boleh mempengaruhi perkembangan dan
pertumbuhan fizikal seseorang remaja lelaki dan perempuan. Jadi, adalah penting
untuk menjaga pengambilan pemakanan dengan mengambil makanan yang berzat
mengikut piramid makanan.
5
|
1.2 PERUBAHAN MENTAL
Perubahan mental adalah melihat
kepada perkembangan kognitif iaitu bagaimana cara sesorang remaja itu berfikir
serta melihat dan mencari jalan penyelesaian kepada sesuatu masalah. Walaupun
semasa alam kanak-kanak, mereka lebih sinonim dengan sikap authoritarian
tentang pendapat masing-masing namun apabila mereka mula akil baligh dan
meningkat remaja, sedikit demi sedikit sikap tersebut akan dapat dikurangkan.
Pada peringkat ini, remaja lebih senang duduk, mendengar dan bersedia menerima
pandangan orang lain. Secara tidak langsung, mereka dapat membezakan sesuatu
perkara tersebut sama ada baik atau buruk di samping dapat membentuk falsafah
hidupnya sendiri dengan berpandukan kepada set kepercayaan dan nilai tentang
manusia dan masyarakat.
Menurut Teori Piaget, perubahan
mental yang dialami oleh remaja berupaya melakukan perkara-perkara seperti
berikut :
1.
Menyelesaikan
masalah yang konkrit dan abstrak.
2.
Mengkaji
perasaan dan pemikiran sendiri.
3.
Mengaplikasikan
prinsip-prinsip untuk menyelesaikan masalah.
4.
Membentuk
hipotesis ketika menyelesaikan masalah.
5.
Schemata
/ struktur mental akan bertambah.
6.
Dapat
melihat kaitan antara situasi yang relevan ketika menyelesaikan masalah.
Masalah-masalah yang sering
dihadapi oleh remaja apabila berlaku perubahan mental adalah seperti di bawah :
1.
Keliru
dengan peranan dan tanggungjawab diri.
2.
Sering
merasa diri disalah faham dan dipersalahkan.
3.
Merasa
diri dilayan secara tidak adil.
4.
Kesunyian.
5.
Sukar
dan keliru memahami emosi.
6.
Susah
mambuat keputusan.
6
|
1.3 PERUBAHAN EMOSI
Perubahan emosi disebabkan oleh
perubahan hormon yang dihasilkan daripada tubuh badan. Ketidakstabilan ‘ mood ‘
juga boleh mempengaruhi perubahan emosi sewaktu zaman remaja. Ini termasuklah
keenganan mendengar nasihat, merunggut dan menangis tanpa sebab. Ini kerana
pada zaman remaja adalah zaman di mana remaja berada di persimpangan jalan.
Berdasarkan Teori Perkembangan
Erikson, zaman remaja merupakan tahap identiti lawan kekeliruan peranan ( role confusion ) iaitu cuba berusaha
mewujudkan identity dan persepsi sendiri terhadap dunia mereka. Ini kerana
remaja akan cuba mencari identiti dirinya dan cuba mencari jawapan kepada
persoalan ‘ siapa aku ?’. Usaha ini mungkin terganggu dengan adanya pelbagai
pilihan. Sekiranya usaha mereka ini gagal maka ini akan menyebabkan mereka akan
mula meragui peranan mereka dalam masyarakat. Oleh itu adalah penting bagi
remaja agar bijak dan konsisten dalam mambuat keputusan untuk menempuh
kehidupan yang penuh pancaroba cabaran dan permasalahan.
Selain daripada itu, dapat
dilihat beberapa ciri-ciri emosi remaja. Antaranya ialah :
1.
Cenderung
bermurung dan sukar dapat diteka.
2.
Bertingkah
laku kasar untuk menutup kekurangan dalam hal rasa kepercayaan kepada diri
sendiri.
3.
Kenarahan
biasa terjadi.
4.
Cenderung
tidah toleransi dengan orang lain dan ingin menang selalu.
5.
Mulai
menilai orang tua dan guru secara objektif.
6.
Pemberontakan
emosi.
7.
Mengalami
konflik dengan orang tua.
8.
Suka
mengelamun dengan selalu memikirkan masa depan mereka.
Dalam mempelajari perubahan emosi
yang dialami oleh remaja, menurut Crow & Crow ( 1958 ) pengertian emosi
adalah pengalaman afektif yang disertai dengan penyesuaian dalam diri individu
tentang keadaan mental dan fizikal yang mewujudkan suatu tingkah laku yang
nyata.
7
|
Jadual di bawah menunjukkan
perkaitan antara perubahan fizikal dan perubahan emosi.
Bil.
|
Perubahan Fizikal
|
Perubahan Emosi
|
1.
|
Reaksi elektris pada kulit
meningkat.
|
Terpesona.
|
2.
|
Peredaran darah bertambah
cepat.
|
Marah.
|
3.
|
Denyut jantung semakin cepat.
|
Terkejut atau takut.
|
4.
|
Penafasan panjang.
|
Kecewa atau terkilan.
|
5.
|
Pupil mata membesar.
|
Marah.
|
6.
|
Air liur mengering.
|
Takut atau tertekan.
|
7.
|
Bulu roma berdiri.
|
Takut.
|
8.
|
Percernaan
tidak lancar.
|
Berada
dalam keadaan tertekan.
|
9.
|
Otot
tegang dan bergetar.
|
Ketakutan
atau tertekan.
|
10.
|
Komposisi
darah.
|
Akan
ikut berubah kerana emosi yang menyebabkan
kalenjar-kalenjar
lebih aktif.
|
1.4 PERUBAHAN SOSIAL
Perubahan sosial berkaitan dengan
aspek seperti imej kendiri, tingkah laku, kasih sayang, pergaulan dan
perhubungan. Zaman remaja datang hanya sekali. Fasa ini sungguh mengujakan
tetapi boleh juga mengelirukan. Saat inilah merupakan saat yang terindah dan
menyeronokkan untuk diterokai. Oleh itu, apabila anak remaja telah mencecah
akil baligh, mereka akan lebih terdedah kepada pengaruh-pengaruh luar dan lebih
terdorong untuk terikut-ikut dengan apa yang dilakukan oleh orang lain. Gejala
sosial berlaku akibat daripada arus globalisasi dan modenasasi yang mana boleh
menjadikan seseorang remaja juga boleh bersifat individualistik dan
materialistik.
8
|
Selain daripada itu, hal-hal yang
lebih dahsyat seperti pengambilan minuman keras, pergaulan bebas, penagihan
dadah, kes penguguran dan pembuangan bayi. Ini kerana zaman remaja adalah zaman
di mana emosi mereka adalah lemah. Oleh itu, adalah penting bagi remaja itu
sendiri mempunyai ketahanan disiplin kendiri yang kental di samping mendapat
sokongan daripada ibu bapa, guru,
rakan-rakan dan masyarakat dalam
membimbing remaja ke laluan jalan yang benar apabila berdepan konflik
kehidupan.
Manakala di dalam membina
perhubungan dan berkomunikasi dengan orang sekeliling, penyesuaian diri dan
penerimaan masyarakat terhadap kehadiran remaja amat diperlukan. Remaja yang
mampu menyesuaikan diri dengan orang lain dan lingkungan mempunyai ciri-ciri
berikut :
1.
Suka
bekerjasama dengan orang lain.
2.
Mudah
simpati.
3.
Mudah
mesra dan akrab
4.
Berdisiplin.
Sebaliknya, bagi remaja yang
tidak mampu menyesuaikan dirinya akan mempunyai ciri-ciri berikut :
1.
Suka
menonjolkan diri.
2.
Suka
menipu.
3.
Suka
berdendan atau bermusuhan.
4.
Egoistik.
5.
Merendahkan
orang lain.
6.
Buruk
sangka.
Dalam berdepan dengan perubahan
sosial, remaja harus tahu bagaimana menggunakan kebijaksanaan mereka untuk
berinteraksi dan berkomunikasi dengan orang yang berada di persekitarannya di
samping menilai baik buruk sesuatu tingkah laku serta bijak membuat keputusan
bagi menjamin kesejahteraan kehidupan mereka.
9
|
2.0 PENJAGAAN KESIHATAN ALAM REMAJA
Remaja harus mementingkan asas
penjagaan asas kesihatan secara menyeluruh agar menjadikan kehidupan mereka
lebih bermakna daripada segala aspek dan dapat melibatkan diri secara aktif
dalam semua aktiviti yang mereka sertai terutamanya dalam bidang akademik,
kerja luar dan kokurikulum. Berikut adalah sebahagian amalan asas penjagaan
kesihatan yang perlu remaja itu amalkan sebagai rutin kehidupan mereka.
2.1 KEBERSIHAN DIRI
Dalam
menjaga kebersihan diri, remaja harus menitikberatkan kebersihan diri dalam
penjagaan kesihatan tubuh badan dengan memastikan mereka bebas daripada
sebarang penyakit, member keyakinan kepada pergaulan mereka dengan orang
sekeliling. Antara penjagaan kesihatan tersebut adalah seperti :
a.
Mandi
dengan sabun sekurang-kurangnya 2 kali sehari.
-
Cuci
badan dan rambut dengan syampoo.
b.
Memberus
gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari iaitu selepas bangun tidur dan sebelum
masuk tidur.
c.
Mencuci
tangan sebelum dan selepas makan dan keluar dari tandas atau memegang
kekotoran.
d.
Menjaga
kebersihan kuku dengan memastikan kuku dalam keadaan yang bersih dan memotong
kuku apabila sudah panjang.
e.
Menggunakan
‘ deodorant ‘ bagi mengelakkan bau badan.
Bagi anak-anak gadis, kebersihan
semasa haid adalah sangat penting. Dengan itu, mereka harus :
a.
Menggunakan
tuala wanita semasa haid. Tuala wanita perlu sentiasa ditukar dan jangan
dibuang di merata-rata tempat. Bungkus dan buang dalam tong sampah.
b.
Membasuh
kemaluan menggunakan sabun dan air.
c.
Mandi
dan bersihkan diri sekurang-kurangnya dua kali sehari.
10
|
2.2 KEBERSIHAN PAKAIAN
Pakaian
adalah penting bagi kita semua terutama di alam remaja. Pada masa inilah mereka
akan cuba mencari identiti sendiri dengan cara berpakaian. Oleh itu, remaja
harus bertanggungjawab memastikan pakaian mereka dalam keadaan bersih iaitu
sentiasa mencuci pakaian yang sudah dipakai, disidai sehingga kering, dilipat
dan disusun dengan kemas.
2.3 KEBERSIHAN
DALAM DAN LUAR RUMAH
Walaupun
masih remaja namun mereka tidak boleh memandang ringan tentang kebersihan dalam
dan luar rumah. Ini penting bagi mendidik keperibadian mereka dalam
mementingkan kebersihan persekitaran. Ini termasuklah membersihkan bilik tidur,
bilik mandi, tandas, bilik tamu serta halaman rumah.
3.0 AMALAN GAYA HIDUP SIHAT REMAJA
Alam remaja penuh keindahan,
cabaran dan masalah. Oleh itu remaja harus bijak dalam mengatur perjalanan
hidup mereka dengan memilih amalan gaya hidup sihat yang berkualiti dalam
menjamin keselesaan, kelancaran, keaktifan, keceriaan, kecergasan dan
kecerdasan kehidupan mereka. Amalan gaya hidup sihat ini merangkumi amalan
penjagaan pemakanan, rehat dan rekreasi, pengurusan mental, pengurusan emosi
dan pengurusan sosial.
11
|
Piramid
Makanan
Untuk pengurusan mental, walau
apa pun masalah yang dihadapi oleh remaja, mereka harus berani berdepan dengan
kenyataan dengan rasa cekal dan yakin. Selain daripada itu, remaja juga boleh
mendapat panduan penyelesaian masalah dengan sentiasa berinteraksi dan
berkomunikasi dengan ahli keluarga terutamanya ibu bapa dan orang kepercayaan mereka
seperti guru, rakan-rakan dan saudara mara terdekat. Ini sedikit sebanyak akan
membantu remaja dalam membuat pertimbangan dan keputusan yang tepat. Jangan
sesekali membiarkan diri bersendirian atau enggan berkongsi masalah dengan
orang lain.
Emosi di peringkat remaja adalah
sukar difahami dan senang berubah-ubah. Bagi menguruskan emosi waktu ini,
golongan remaja harus menyelami dan mengetahui tentang kebolehan, ciri-ciri
keistimewaan, sikap, penampilan, matlamat, kebaikan dan kelemahan diri sendiri.
Dengan itulah, remaja mempunyai kuasa dalam pengurusan emosi sendiri dengan
lebih berkesan.
Bagi aspek sosial pula, remaja
lebih tercabar dalam mewujudkan amalan gaya hidup sihat. Ini kerana mereka
mendapat banyak pengaruh luar tidak kira daripada individu ataupun dunia
multimedia yang semakin bersifat globalisasi. Oleh itu remaja hendaklah
mengamalkan hidup yang bebas daripada pengaruh rokok, dadah, arak, hubungan
seks bebas, lumba haram dan gejala-gejala negatif yang lain. Dengan itu,
dekatkan diri dengan ajaran agama masing-masing agar ada pegangan hidup dan
belai jiwa mereka dengan nilai-nilai murni untuk mendidik jiwa mereka kental
daripada segala pengaruh yang tidak sihat. Antara genjala-genjala yang kurang
sihat adalah seperti di bawah :
12
|
Budaya melepak dan merokok. Budaya merempet membahayakan
nyawa.
Melalui semua ini, dapat dilihat
bukan sahaja remaja harus mementingkan penjagaan kesihatan fizikal sahaja namun
remaja juga perlu mengamalkan amalan gaya hidup sihat bagi melahirkan remaja
yang berkualiti dari pelbagai aspek seperti jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial.
13
|
PENUTUP
Zaman kanak-kanak adalah waktu
keriangan. Akil baligh merupakan proses revolusi ke arah alam remaja. Apabila
sesorang individu telah mencapai akil baligh, banyak perubahan yang akan
dialami oleh mereka dari segi fizikal, mental, emosi dan sosial. Melalui
perubahan ini akan menjadikan sesorang remaja lebih bertanggungjawab memastikan
kehidupan mereka berkualiti dengan menjaga kesihatan fizikal dengan baik di
samping mengamalkan amalan gaya hidup sihat. Ini penting bagi menjadikan
kehidupan mereka lebih bermakna dan berguna kepada keluarga, agama, bangsa dan
masyarakat.
terima kasih kerana bagi saya penjelasan sebelum saya menghadapi haid !!!
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamThumbs up👍
BalasPadam