PENGANTAR
BAHASA MELAYU
1.0 PENGENALAN
Seorang
Sarjana Jerman yang bernama Wilhelm Von Hunboldt telah memberi definisi tentang
bahasa. Beliau mengatakan bahasa adalah sebagai sentesis bahasa manakala John
B. Carol pula menyatakan bahasa dari sudut linguistik, di mana di dalamnya ada
sistem bunyi vokal berstruktur dan urutan bunyi – bunyi.
Melayu adalah penduduk peribumi dalam
konteks kerajaan Malaysia tetapi jika dilihat dari sudut budaya pula memberi
makna Melayu iaitu seluruh penduduk yang tinggal dalam beratus – ratus dialek
yang terdapat di nusantara. Pada masa dahulu ianya juga dikenali sebagai Lingua
Franca. Lingua Franca digunakan sebagai bahasa perantaraan antara pedagang yang
berurusan di Tanah melayu pada masa itu.
Sehingga kini bahasa Melayu sangat
penting dan berfungsi sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar di
sekolah. Di samping peranananya dalam menyatupadu rakyat Malaysia yang majmuk.
Hasrat ini akan tercapai jika dilaksanakan bermula dari akar umbinya iaitu di
bawah Sistem Pendidikan Malaysia peringakat sekolah rendah lagi. Aspirasi ini
telah termaktub dalam laporan Razak 1956. Ini terbukti seperti mana yang kita
lihat dan nikmati sekarang hasil daripada sistem pendidikan seperti mana yang
terkandung dalam laporan Razak 1956.
Dalam Laporan Razak 1956 yang berkaitan
dengan bahasa Melayu, beliau sebagai Menteri Pendidikan pada masa itu telah
mengesyorkan cadangan untuk menjadikan
bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar di sekolah.
Seterusnya adalah untuk mengeratkan lagi perpaduan kaum dengan penggunaan
bahasa Melayu.
2. FUNGSI-FUNGSI
BAHASA MELAYU
Seperti
mana yang kita maklum, Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara kita
Malaysia sejak dahulu lagi. Pelbagai fungsi yang dapat diwujudkan oleh Bahasa
Melayu dalam pelbagai situasi terutamanya di sekolah-sekolah. Antara
fungsi-fungsinya adalah seperti di bawah :
2.1 Sebagai
Bahasa Pengantar Di Sekolah
Memang tidak dapat disangkal dan dan
dipertikaikan lagi peranan dan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di sekolah di Malaysia. Di
bawah adalah fungsi – fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah
:
2.2 Sebagai
Bahasa Perpaduan.
Bahasa Melayu memang sudah terbukti
sebagai alat untuk memupuk dan mengeratkan perpaduan di kalangan masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum.Untuk melaksanakannya, ini telah dinyatakan dalam
Laporan Razak 1956 telah mengesyorkan satyu cadangan di mana murid yang
berlainan bangsa diletak di bawah satu system pendidikan iaitu Sistem
Pendidikan kebangsaan dengan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar.Kepentingan bahasa Melayu amat
ditagih sebagai pra syarat untuk merealisasikan Wawasan Negara. Dengan
menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar akan melahirkan rakyat yang
bangga menjadi rakyat Malaysia. Sebagai bahasa pengantar di sekolah, perpaduan
dapat dibina dengan penggunaan satu bahasa dan mereka perlu mempelajari sebagai
alat yang penting untuk mengwujudkan dan mengekalkan perpaduan seperti mana
yang mahu dicapai dalam Laporan Razak 1956. Semua rakyat Malaysia akan dapat
berkomunikasi dalam bahasa Melayu barulah perpaduan antara kaum dapat dicapai.
Bahasa Melayu terbuka kepada semua kaum dan kedaulatannya dilindungi oleh
perlembagaan. Rakyat Malaysia akan berkongsi bersama penggunaan bahasa Melayu telah menjadi lambang
perpaduan rakyat Malaysia.
2.3
Bahasa Rasmi dan Bahasa Kebangsaan.
Bahasa merupakan satu lambang bagi
mengenali identiti sesebuah negara. Bagi negara Malaysia bahasa Melayu
merupakan identity kebangsaan. Identiti kebangsaan yang diwujudkan boleh
menyelesaikan masalah perbezaan diri, bangsa dan kebudayaan dengan mengwujudkan
satu identiti sahaja iaitu identity kebangsaan. Bahasa Melayu digunakan dalam urusan rasmi
kerajaan, pentadbiran, pendidikan, perdagangan, perusahaan,ucapan rasmi
kerajaan dan sebagainya. Di samping itu
, dengan satu sistem pendidikan dan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar yang
digunakan di sekolah sikap syak wasangka dapat dihapuskan malahan semangat
kebangsaan dan semangat kemerdekaan dapat diterapkan.
2.4
Bahasa Ilmu.
Dengan memertabatkan Bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar di sekolah telah menjulang lagi bahasa melayu sebagai
bahasa ilmu hingga ke peringkat universiti. Bahasa melayu diangkat menjadi
bahasa ilmu kerana memiliki cirri – ciri tersendiri. Akta Pendidikan 1961 telah
menoatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Dengan mengumpul murid – murid di
bawah satu sistem pendidikan dan bahasa pengantar ialah bahasa ilmu, bahasa
Melayu dapat digunakan untuk mencari dan menyampaikan ilmu seperi ilmu sains,
ilmu matematik, perubatan, ekonomi dan banyak lagi bidang ilmu yang lain. Dengan
ada ilmu pengetahuan kita dapat memantapkan lagi kedudukan ekonomi, sosial dan
politik. Banyak graduan yang Berjaya menghasilkan tesis dalam bahasa Melayu.
Bahasa Melayu bukan setakat belajar bahasa Melayu sahaja tetapi skopnya adalah
luas mencakupi semua bidang ilmu yang di dunia ini.
2.5
Pembangunan Negara.
Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana
Menteri Malaysia pernah berkata “ Maju bangsa Melayu majulah bangsa Melayu.
Memang benar kata beliau, pembangunan Negara memang ada kaitan dengan
pembangunan Negara. Bahasa Melayu boleh dijadikan alat untuk pembangunan kerana
murid-murid yang diletak di bawah sistem pendidikan seperti dalam Laporan Razak
1956 dapat memajukan ekonomi negara, menghasilkan teknologi, perindustrian dan
sebagainya. Hal ini telah terbukti di negara luar seperti di Jepun dan Korea.Korea
dan Jepun adalah kuasa ekonomi dari Asia.Sebab itulah Dr. Mahathir mahu kita
meniru cara rakyat Jepun bekerja.Kita dapat lihat hasilnya sekarang dengan
pembangunan pesat di Malaysia. Ramai rakyat Malaysia yang memiliki kemahiran
yang tinggi untuk memajukan pembangunan negara. Sebagai buktinya ramai graduan
yang keluar dan berjaya melalui sistem pendidikan ini yang banyak menyumbang ke
arah pembangunan negara hingga sekarang.
2.6
Bahasa
Komunikasi.
Bahasa Melayu alat dalam satu penyampaian info atau maklumat,
perasaan dan buah fikiran. Ianya boleh berlaku dalam bentuk formal dan tidak
formal. Contohnya adalah seperti ceramah, persidangan , forum, debat dan
sebagainya.
3. KEPENTINGAN
BAHASA MELAYU DALAM SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun
bahasa Melayu banyak kepentingan dalam Sistem
Pendidikan Kebangsaan khasnya Negara Malaysia. Antara kepentingan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah adalah seperti berikut :
3.1
Melahirkan Modal Insan.
Sesebuah Negara sangat bergantung dengan
pembangunan modal insan. Kekuatan modal insan dapat diterjemahkan dengan
pendidikan dengan satu sistem dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantarnya.Dengan
penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa dalam pengajaran dalam menyampaikan pengajaran,
maka dapatlah melahirkan modal insane mengikut acuan negara kita. Modal insan
yang kuat amat penting dalam melahirkan modal insan yang mampu bersaing dalam
dunia globalisasi untuk memajukan
negara. Modal insan amat penting kerana merupakan aset yang sangat penting dan
berharga. Modal insan adalah permata negara
pada masa yang akan datang. Dengan adanya sistem pendidikan yang
terkandung dalam Laporan Razak 1956 dapat dijayakan dan direalisasikan dengan
melahirkan modal insane yang memiliki ciri – ciri peribadi yang tinggi iaitu
yakin pada diri sendiri, mampu bersaing di peringkat tertinggi dan berwawasan
tinggi. Dengan memiliki modal insan yang berakhlak tinggi dapat menjauhkan
mereka daripada gejala – gejala sosial seperti penyalahgunaan dadah, seks
bebas, jenayah dan sebagainya.Melalui pengajaran Islam dan pendidikan Moral
dapat melahirkan modal insan yang kukuh keimanannya dan menjauhi rasuah yang
boleh menyebabkan kejatuhan sesebuah negara. Modal insan seperti inilah yang
mahu dilahirkan kerana mereka merupakan pemacu utama negara dalam mencapai
hasrat dan impian standard negara maju dalam Wawasan 2020.
3.2
Pembina
Jati Diri Dan Wawasan Negara.
Di dalam konteks ini, bahasa Melayu yang
telah dijadikan sebagai bahasa pengantar memainkan peranan yang amat penting
dalam mencapai kehendak seperti yang terkandung dalam laporan Razak.
Pembentukan jati diri dan mencapai Wawasan Negara memang bergantung sepenuhnya
kejayaan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan dalam pembinaan jati diri rakyat
Malaysia. Jati diri perlu dibina dengan
satu sistem pendidikan iaitu semua kaum disatukan dan bahasa Melayu dijadikan
sebagai bahasa pengantar, barulah jati diri rakyat Malaysia yang tulen dapat
dilahirkan melaui sistem pendidikan ini.
3.3
Pembinaan
Bangsa Malaysia.
Sepatutnya tiada lagi rakyat Malaysia yang mengatakan
saya orang Melayu, saya orang India, saya orang Iban dan sebagainya.Rakyat
Malaysia sepatutnya berbangga dengan mengatakan saya orang Malaysia. Dalam hal
ini, pembinaan bangsa Malaysia dapat tercapai dengan semua rakyat Malaysia boleh bertutur dan menulis dalam bahasa Melayu
dengan baik. Ini perlu dilakukan ataupun dijalankan dalam satu sistem pendidikan
iaitu Sistem pendidikan kebangsaan dan bahasa melayu dijadikan sebagai bahasa
pengantar, barulah proses pembinaan bangsa Malaysia yang asli yang terdiri
daripada pelbagai bangsa. Mereka akan berasa bangga memiliki bahasa Melayu.
Rasa sayang akan membentuk negara yang harmoni, makmur dan bersatu padu tanpa
pecah belah. Oleh itu bangsa Malaysia dapat meningkatkan kualiti hidup dan
berpengetahuan tinggi dalam bidang sains dan teknologi. Bahasa adalah lambang jiwa bangsa. Untuk memertabatkan dan memperkukuhkan
kedudukan bahasa Melayu dalam Sistem Pendidikan kebangsaan dapat melambangkan
diri rakyat Malaysia iaitu “ Bangsa
Malaysia.”
3.4
Pengerat
Hubungan Antara Kaum.
Budaya
masyarakat Malaysia memang terkenal dengan rasa saling hormat – menghormati,
tolong – menolong, bertimbangrasa, pemurah dan sebagainya. Hubungan antara kaum
di negara ini memang patut dicontohi kerana hidup dalam keadaan yang harmoni.
Tiada berlaku rusuhan kaum.Untuk mengeratkan lagi hubungan ini, bahasa Melayu
memainkan peranan terutamanya murid – murid sekolah seperti mana dalam dalam
laporan Razak.Rakyat Malaysia akan lebih akrab hubungannya dengan menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan antara kaum. Hubungan yang baik antara
kaum akan menjamin keamanan negara sentiasa dijaga. Hasrat ini akan tercapai
dengan satu sistem pendidikan dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantarnya.
Rakyat Malaysia seharusnya mengekalkan hubungan yang sudah lama diamalkan demi
kemakmuran negara.
Blog yang mempunyai banyak maklumat berfaedah. Syabas.
BalasPadam